Geschiedenis

Geschiedenis van Rare

Je leeft in het jaar 1983. Het jaar dat Argentinië de Wereld Kampioenschappen wint en Michael Jackson hit na hit scoort. Maar toch mist er iets. Je krijgt van je ouders een spelcomputer van het merk Spectrum. Hoe meer je er op speelt, hoe meer je over het apparaat leert. Je kunt er zelfs je eigen games op spelen. Heel vet natuurlijk, dus je maakt gelijk een game en toont hem aan je vrienden.

 

Geschiedenis van Rare

 

Dat is precies wat Chris en Tim Stamper deden. De eerste creatie was Jetpac. Ondanks dat het er nu wat eenvoudig uitziet, was het toentertijd een behoorlijk hoogstandje. Jetpac ging maar liefst 330.000 keer over de toonbank. Een groot aantal, zeker als je je bedenkt dat er slechts een miljoen Spectrum consoles verkocht waren in Engeland. Chris en Tim lieten het er niet bij zitten, er kwamen meer games bij.

 

Een racespel met de naam Tranz Am en het vervolg op Jetpac, Lunar Jetman. Ondanks de merkwaardige namen werden de games stuk voor stuk een enorm succes. Met het verdiende budget bekeken de Stamper broers naar het volgende project, ontwikkelen voor consoles als de Commodore 64.

 

Geschiedenis van Rare

 

Na een aantal games te hebben ontwikkeld voor de Commodore 64 werd Engeland voor de broers te klein. Waarom zou je immers niet je geluk beproeven in de rest van de wereld. Ze kwamen in contact met Amerikaan Joel Hochberg. Samen namen ze contact op met U.S. Gold. Nadat een demo werd opgestuurd kocht het investeringsbedrijf, na een flink aantal meetings, Ultimate Play the Game.

 

Chris en Tim gingen nu echter verder onder de naam Rareware, in het Nederlands vrij vertaald als zeldzaam. Kapsones of gelijk? Dat zou Rare nog moeten bewijzen. Het werd inmiddels 1993. De Super Nintendo was al enige tijd in de schappen te vinden, dus er werd hard gewerkt aan een nieuwe console. Nintendo had de software om games in 3D te maken al in een vergevorderd stadium klaar.

 

Maar toen werd het 1993. De SNES was al lang uit, dus moest er hard worden gewerkt aan een opvolger. Rareware was er echter van overtuigd dat er meer uit de huidige hardware gehaald kon worden. Met een significante investering in peperdure Silicon Graphics computers werd de volgende stap van het bedrijf gezet. De geschiedenis van Rare zette zich snel verder. De dure computers werden in ruimtes gezet met airconditioning om oververhitting te voorkomen. Zo geavanceerd ging het er aan toe.

 

Het bleef een lange tijd stil rondom Rareware. Naast de release van een aantal BattleToads games kwam er al enige tijd niets uit het huis van Rareware. De meeste gamers waren de studio zelfs enigszins vergeten. Ondertussen werd er al enige tijd geëxperimenteerd met 3D software. Voor spectaculaire 3D beelden was geen nieuwe console nodig. De beelden zouden op de Super Nintendo weliswaar niet volledig driedimensionaal zijn, maar 2D met quasi 3D achtergronden zouden prima tot recht komen. Shigeru Miyamoto vond dit idee zo briljant, dat hij na een korte presentatie van Rareware zijn eigen Donkey Kong hiervoor uitleende.

 

Geschiedenis van Rare

 

Donkey Kong onderging een broodnodige re-style en het resultaat mocht er volgens velen wezen! Donkey Kong Country had een 3D feeling, de beelden waren voor die tijd fantastisch en de gameplay was verfrissend. Een perfect alternatief voor de Super Mario games. Eigenlijk niet gek ook dat er vele miljoenen van deze game verkocht zijn. Na deze game kwamen nog 2 vervolgen met, door Rare verzonnen, familieleden van de beroemde Donkey Kong. Nintendo zag wel wat in Rare en kocht een groot deel van de aandelen, met als gevolg dat de volgende games van Rare exclusief verschenen op Nintendo systemen.

 

Na de release van de Donkey Kong Country trilogie zette de geschiedenis van Rare zich snel verder. Nintendo zat in zwaar weer met de Nintendo 64. Nieuwkomer Sony boekte groot succes met de Playstation en Sega pikte ook een stukje marktaandeel. Veel uitgevers zagen meer potentie in concurrerende consoles, het aanbod van nieuwe games werd schaarser en schaarser. Het was daarom fijn dat Nintendo en Rare een continue stroom van toptitels uitbrachten. Toppers als Banjo-Kazooie en Donkey Kong 64 maakte de geschiedenis van Rare nog kleurrijker.

 

Geschiedenis van Rare

 

Voortbordurend op superhit Goldeneye bracht Rare een vervolg uit. Niet langer met James Bond, maar met een nieuwe heldin, luisterend naar de naam Joanna Dark. Volgens Rare was het een perfect spel waarin alles goed gedaan werd. Ze hadden gelijk, met vooruitstrevende graphics, een lange replay waarde en gevarieerde gameplay werd het spel vaak met hoge scores beloond.

 

Ook werd er een game aangekondigd die zich wel eens zou kunnen meten met de kwaliteit van Zelda: Ocarina of time. Het spel zou mooi graphics hebben, en de besturing zou overgenomen worden met enkele verbeteringen. Helaas werd de game verschoven naar het volgende Nintendo systeem, omdat de Nintendo 64 zijn beste tijd al gehad had.