Banjo-Kazooie Nuts & Bolts

Review – Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

08-12-2008 - Een compleet nieuwe manier van spelen in een compleet nieuwe wereld. Hoe komt Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts uit de verf?

Er zijn veel vragen die Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts met zich mee brengt. Is het spel bijvoorbeeld ook in het Engels te spelen? In Nederland en België heet het spel immers Banjo-Kazooie: Boutjes en Moertjes. Kun je überhaupt de teksten in het spel lezen? Dankzij de HD-beelden is het lettertype in vergelijking met de N64-delen aanzien in formaat gekrompen. Een reeks van vragen die Microsoft niet heeft kunnen beantwoorden. Een samenloop van dergelijke vragen zal de verkopen van Banjo-Kazooie geen goed doen. Of het spel moet van uitzonderlijke kwaliteit zijn. Komt Banjo-Kazooie Nuts & Bolts, of Banjo-Kazooie: Boutjes en Moertjes, goed genoeg uit de verf?

Review Banjo-Kazooie Nuts Bolts

Na het opstarten van de disc krijgt de speler de verwonderende Rare introductie te zien. Na de introductie is er een keuze om het spel te starten en talloze andere opties te configureren. Na het starten van het hoofdavontuur wordt een leuk filmpje gestart over het verloren duo Banjo-Kazooie. Banjo is wat meer buikvet gekregen en schuift met moeite een pizza naar binnen. Kazooie speelt op de Xbox 360 met in de achtergrond een console die sterk doet denken aan de aloude Nintendo 64. Via een typisch er-gaat-wat-gebeuren-muziekje komt de gemene heks Gruntilda tevoorschijn. Na een komische woordenwisseling, is het tijd voor de heerser des videogames, L.O.G., om in te grijpen. Hij stuurt het drietal naar een fictieve stad waar voor eens en voor altijd de strijd besloten moet worden. De prijs is Spiral Mountain, het thuisfront van beide partijen, dus iedereen is gefocust op het doel, het winnen van de strijd. Tot zover het verhaal van Nuts & Bolts.

De fictieve stad Showdown Town is in het begin van het avontuur wat beperkt. Er zijn slechts enkele straatjes die te betreden zijn. Als je wat rondrijdt oogt alles wat leeg en kaal, maar fris is het zeker. Met een standaard voertuig is de eerste Game Globe af te leveren bij het bijbehorende portaal waarna de eerste spelwereld opengaat. Het eerste wat opvalt zijn de ruime werelden. Wie de avonturen van Banjo-Kazooie tijdens de Nintendo 64 tijd heeft beleeft, zal het even een omschakeling zijn. De originele Banjo-Kazooie was al behoorlijk interactief in vergelijking met vergelijkbare games uit die periode, maar Rare gooide het er toentertijd meermaals nadrukkelijk dik bovenop. Deze extra laag van interactie is bij Nuts & Bolts ook aanwezig, zij het in mindere mate.

Review Banjo-Kazooie Nuts Bolts

Zonder teveel over de werelden te vertellen, is het tegelijkertijd verschijnen van Banjo-Kazooie Classic wellicht geen bijzonder sterke keuze geweest. Spelers van de originele Banjo-Kazooie herinneren misschien nog de vele extra kleine ruimtes waarin jiggy's te vinden waren. Bijvoorbeeld in een enorme krokodil waar de speler meer rode wormpjes moest eten dan de computer. Het is jammer dat deze extra ruimtes ontbreken in Nuts & Bolts. Zo is er een wereld waarin de Olympische Spelen worden geparodieerd. Er is een enorme hal te betreden met enkele ogenschijnlijk volle winkeltjes. De interactie die je hier verwacht ontbreekt, er is verder niks mee te doen. De hal is er om de wereld groter te laten zijn dan noodzakelijk is. Dit moet next-generation zijn, moet Rare gedacht hebben. Jammer alleen dat de extra ruimtes niet optimaal benut worden, want de overige stukken land worden dat wel.

Als voorbeeld het level Nutty Acres, het eerste level die onderzocht mag worden. In het begin zal de speler de weg kwijt raken, maar naarmate je verder door het spel rondrijdt zullen de unieke delen in het landschap bekend raken.

Het systeem van de voertuigen maken zit prima in elkaar. Het is intuïtief, snel en duidelijk. Hier treedt het voordeel van de Nederlandse vertaling naar voren. Omdat het spel is vertaald kan iedereen van het simplistische systeem genieten. Elke keuze is belangrijk. Plaats je de wielen ver uit elkaar en zorg je voor een prima balans? Of zorg je voor snelheid en neem je genoegen dat je voertuig minder stabiel stuurt? De keuze ligt bij de speler. Naast de noodzakelijke elementen als zitplaats, wielen en basis van het voertuig zijn er ook andere minder voor de hand liggende zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Wat dacht je van de motor en bijbehorende brandstof tanks? En als je er ook nog een beetje voor de dag mee wilt komen zijn er ook nog accessoires zodat het voertuigje er ook nog eens hip uit ziet. Desnoods gebruik je een spuitbus en verf je het voertuig geheel oranje.

Review Banjo-Kazooie Nuts Bolts

Maar overal zit een weerszijde aan. Er is overduidelijk veel tijd gaan zitten in het in elkaar zetten van een voertuig. Zoveel zelfs, dat het spel zelf een beetje ondergesneeuwd is. Niet zozeer dat de werelden kwaliteit missen, maar de opdrachten die gedaan moeten worden hebben dat gebrek wel. Meerdere keren zal de gedachte door je hoofd spoken dat het eigenlijk niet erg origineel en snel aan elkaar gebreid mengsel is in iets wat een hele hoop had kunnen zijn. Het helpt ook niet dat de conversaties die de opdrachten uitleggen bijzonder generiek overkomen. De komische kreten die Gruntilda en Kazooie in voorgaande delen rijkelijk lieten horen zijn in slechts beperkte mate aanwezig. Daarnaast worden er ook grappen gemaakt die soms ongepast zijn voor jeugdige spelers, al zullen die het wellicht niet helemaal meekrijgen.

Grafisch is de nieuwe Banjo-Kazooie bijna niet te evenaren. In tegenstelling tot het alsmaar glanzende Kameo en Perfect Dark Zero klopt alles. In Viva Pinata was het onvergeeflijk dat het zand een glanzend effect had dus het was verrassend om te zien dat dit goedkope trucje in dit spel ontbreekt. Er gebeurt veel in Showdown Town en overal waait gras weg en golft het water realistisch verder. Elke subwereld heeft zijn eigen uitstraling. De subwerelden zien er beduidend anders uit dan de centrale wereld, Showdown Town. De nieuwe grafische stijl in de subwerelden is het best te vergelijken met Lego. Bijna alles wat te zien is kan kapot en verplaatst worden. Een leeg gevoel kan een eerste bezoek aan deze subwerelden misschien overheersen. Dit vreemde gevoel zal snel veranderen, want zodra de werelden meer bekend zijn zul je de grafische stijl leren waarderen.

Review Banjo-Kazooie Nuts Bolts

De muziek in het spel is tot in de puntjes verzorgd. Het is de laatste soundtrack waar Grant Kirkhope aan heeft meegewerkt. Ook grootheden als Robin Beanland, onder andere van Kameo, en Dave Clynick, van Perfect Dark Zero, werkten mee aan de immens grote soundtrack van Banjo-Kazooie. Elk level heeft een reeks eigen nummers. Deze nummers verschillen ook als het dag of nacht is. Leuke toevoeging is ook dat de muziek automatisch veranderd als Banjo-Kazooie onderwater gaat. Groots is ook de immens lange remix vol oude Banjo deuntjes, het is erg verrassend om de oude bliepjes uitgevoerd te horen door een orkest. Ook de nieuwe muziek blijft lekker hangen. Het gebrabbel van personages is een stijl waar je van moet houden, al zul je iedereen snel in je hart opnemen. Grappig is overigens dat sommige personages erg bekend klinken. Praat bijvoorbeeld eens met Trophy Thomas, en je zult de stem van Fox uit Star Fox Adventures herkennen!

De vertaling in Nuts & Bolts is uitzonderlijk goed gedaan. Naast het feit dat het onbegrijpelijk is dat de stemmen die wel spreken niet vertaald zijn, komt de schriftelijke vertaling prima uit de bus. Jammer is wel dat daarbij ook enkele typerende namen zijn gewijzigd. Zo heet Gruntilda in de Nederlandse versie Grompie en is Showdown Town veranderd in Speel Stad. Schokkend is het allemaal niet. Voor kinderen is het duidelijk en daar is deze vertaling voor gemaakt. En wil je de game in het Engels spelen? Dan ontbreekt er een optie ingame, en zul je met de instellingen in het Xbox 360 menu moeten knoeien om de vertaling ongedaan te maken. Een hoop gemiste kansen, maar daar staan een aantal erg geslaagde ideeën tegenover. Het is moeilijk om een spel, of een interactief stuk software, een cijfer te geven. Vooral als het spel een befaamd duo omvat waar menigeen lang naar heeft uitgekeken. Daarom is onderstaand cijfer niet gebaseerd op de verwachting die Nuts & Bolts met zich heeft meegebracht, maar met het resultaat die Rare in november in de winkels heeft gelegd. Een nieuw concept die voor zekerheid maar bestempeld is met een herkenbare beer en luidruchtige vogel. En dan komen ze er nog prima vanaf, maar volgende keer iets meer inhoud graag.