Donkey Kong Racing

Wat is er met Donkey Kong Racing gebeurd?

21-07-2014 - Er zijn verschillende verhalen over de geschiedenis van Donkey Kong Racing. Lees hier wat er écht is gebeurd.

Een situatie als met Rare en Nintendo was eigenlijk nog nooit voorgekomen. Na de hoogtij dagen van de Nintendo 64 was Rare hard aan het werk om hetzelfde resultaat op de Gamecube te behalen. Met maar liefst 5 games zou Rare weer de gouden vriend van Nintendo worden. Donkey Kong Racing zou zo’n nieuwe toptitel worden. Tijdens Nintendo’s evenement SpaceWorld 2001 werden de eerste beelden getoond van een nieuw race avontuur bomvol innovatie. De mond van menig journalist sloeg open om voor een volle minuut en achttien seconden open te blijven.

 

Donkey Kong Racing

 

Nog geen jaar later maakt Microsoft bekend dat het Rare heeft gekocht. Er waren al geruchten dat Rare de ontwikkeling van Donkey Kong Racing had stilgelegd. Maanden voordat de overname bekend werd gemaakt haalde Rare het spel van haar site af en bleef het ook tijdens de E3 in 2002 angstvallig stil. De verwijdering van Donkey Kong Racing was volgens product assistent Andy Wilson af te schrijven aan een technische fout.

 

Donkey Kong Racing

 

“It’s simply due to updating the site, a mere technical issue rather than some grand act of obfuscation.”

 

De reactie was zeker vreemd te noemen. Een spel dat verdwijnt van een website door een technische fout is al gek. Zeker als je nagaat dat Rare in die tijd liever geen contact met de wereldwijde pers had. Maar ondanks de reactie van Andy Wilson keerde Donkey Kong Racing niet terug naar de website van Rare. Zo moeilijk kon het niet zijn om de tekst en afbeeldingen opnieuw te uploaden naar een druk bezochte website? De tekst die eerder op de pagina van Donkey Kong Racing stond, liet in ieder geval niets aan het toeval over. De race van Donkey Kong zou groots worden aangepakt. Met alle toeters en bellen die je van Rare mag verwachten.

 

Donkey Kong Racing

 

“Weren’t expecting this one, were you? Roll up and experience all your favourite Kongs in some real in-your-face jungle racing action. The course of the game sees you careering through gorgeous landscapes in an effort to catch a ride, then refining your ever-expanding stable of steeds into real thoroughbreds by feeding them fruit and tempting them with prizes snatched up in mid-race…

 

The power of the GameCube allows for some truly seamless environments teeming with all manner of wildlife – pick out the racing line amidst those marauding rhinos, hungry piranha or seething wasps if you can! Yes, you can even take a break from racing on land to hit the skies and waters, with a range of aquatic and airborne mounts adding further spice to the mix. Needless to say, this makes for a staggering variety of routes and inter-species racing tactics.

 

Donkey Kong Racing

 

With fully orchestral theme tunes in Dolby Surround, plus colossal environments existing in real-time and exhibiting real-world phenomena (swaying trees, fading sunlight, creeping shadows and so on), this is one absolutely not to be missed. Now you just have to wait until 2002…”

 

De tijd vloog voorbij. Donkey Kong Racing werd geannuleerd. Zowel Nintendo als Rare hebben herhaaldelijk naar buiten gebracht dat Donkey Kong Racing niet meer bestaat. Eind 2002 kwam het verlossende woord naar buiten. De game was na het verliezen van de DK rechten officieel niet meer in ontwikkeling.

 

Een werknemer van Rare verklapte dat de studio opnieuw bezig was met een racegame, ditmaal met Sabreman in de hoofdrol. Gaming website Computer And Videogames meldde op 22 januari 2003 dat er voor een nieuwe Sabreman titel op de Xbox in vergevorderde plannen waren. Maar hoe het spel eruit zou hebben gezien zonder Donkey Kong was nog altijd onduidelijk. Het hele concept draaide op omgevingen en personages van Donkey Kong en Diddy Kong Racing. In het persbericht van Rare’s overname staan een paar verdachte regels.

 

Donkey Kong Racing

 

“Rare’s first creation for Xbox, Kameo, is expected to reach store shelves next spring. Also under development is the highly anticipated sequel to Perfect Dark. The company is expecting to develop at least five games over the next two years in a variety of genres, including racing, shooters and platformers.”

 

Het moge duidelijk zijn dat de racegame nooit is uitgekomen. Twee jaar werd er niets van de titel vernomen, maar op het moment dat game websites rapporteren dat Kameo en Perfect Dark Zero overgezet worden naar de Xbox 360, plaatst Rare een vreemde Scribes. Op de vraag of Donkey Kong Racing nog bestaat antwoord het bedrijf:

 

Donkey Kong Racing

 

“Well, yes and no. It’s not called Donkey Kong Racing any more, it’s not for the GameCube any more and by this point I’d imagine so little of the original art and code remains that it’s barely even the same game any more, but yes, it’s still coming out. In some form. Wait and see, if you haven’t already picked up on the new title that’s been unofficially floating around the electrical interweb for months now.”

 

En eind 2005 stond het Sabreman Stampede team onder het kopje Special Thanks in de handleiding van Kameo.

 

Later duiken er nieuwe geruchten op dat Sabreman Stampede helemaal geen racegame meer is. Sabreman zou de hoofdrol spelen in een nieuwe actie RPG. Hier houden dus de verbanden tussen Rare en Donkey Kong Racing op, net op het moment dat Nintendo Donkey Kong Barrel Blast bekend wordt gemaakt. Oorspronkelijk zou Donkey Kong Barrel Blast verschijnen voor de Gamecube, maar door de vroegere introductie van de Wii is deze overgezet naar de nieuwste Nintendo console. Het originele idee was om het spel niet te besturen met de originele Gamecube controller maar met de beruchte Bongo’s. Op de linker Bongo meppen deed DK naar links glijden, rechts trommelen deed hetzelfde voor de rechterkant. Nu het spel voor de Wii verschijnt is naast de naamsverandering, DK: Barrel Jet, ook de besturing veranderd. Vanaf nu schudt je met de Wii-remote en de Nunchuck voor hetzelfde gewenste resultaat. Om de vergelijking met Donkey Kong Racing maar eens te tonen, bekijk de 2 games eens recht naast elkaar.

 

Donkey Kong Racing

Donkey Kong Racing

 

Is Donkey Kong Barrel Jet het uiteindelijke resultaat van een spel wat nu al meer dan zes jaar in ontwikkeling is? Nee. Het is een vluchtig antwoord van Nintendo. Niemand minder dan de ontwikkelaars van Excite Truck en Pilotwings 3DS probeert al langere tijd om Donkey Kong Racing nieuw leven in te blazen. Nintendo heeft zelfs intensief onderhandeld met Microsoft om de rechten van onder andere Pipsy, Timber en Taj te kopen. Saillant detail, de onderhandelingen vonden hetzelfde jaar plaats als de annulering van Goldeneye Xbox Live Arcade. Dat liep dus niet zo goed af. In de vorm van Diddy Kong Racing 2 schijnt Monster Games volgend jaar vriend en vijand te willen verrassen.

Donkey Kong Racing

 

Of komt Rare eerder met een vervolg? Is er nog leven in Sabreman Stampede? Komt Rare met een onverwachte game waarvan Donkey Kong Racing de basis was of moest Rare alle ideeën en concept tekeningen afgeven? Met het gerucht dat Diddy Kong Racing 2 wordt aangekondigd in 2015 zullen we het antwoord snel weten!