Rare

Is Rare de gouden R nog waard?

03-12-2009 - Waar is de tijd van epische avonturen en innovatieve gameplay? Is Rare nog wel zichzelf?

Het uitbrengen van een spel zonder epische soundtrack en adembenemende beelden is goedkoper waardoor er minder financieel risico genomen wordt. Rare lijkt nu hetzelfde nieuwe idee in het vizier te hebben. Sterker nog, Rare heeft het idee al een hele tijd en heeft de hele bedrijfsstrategie hierop aangepast. Al loopt de studio uit Twycross er niet mee te koop, Rare is in de afgelopen maanden ingrijpend veranderd.
Kameo: Elements of Power soundtrack ‘ Kameo’s Quest

 

Om de verandering te begrijpen is een korte blik op de geschiedenis nodig. Rare heeft de release van de Xbox 360 qua aanbod enorm geholpen. Met het uitkomen van de Xbox 360 werden direct twee titels van Rare in de schappen gelegd. Zowel Perfect Dark Zero als Kameo: Elements of Power waren binnen een jaar overgezet van de Xbox naar het nieuwe Xbox 360 platform. Voor Kameo werden kosten nog moeite gespaard. Zo werd Steve Burke, verantwoordelijk voor de soundtrack van onder andere Star Fox Adventures, naar Praag gestuurd om de muziek van Kameo met een groots orkest op te nemen. Alle designers en programmeurs haalden alles uit de kast om de games er stijlvol, episch en eigentijds uit te laten zien.

 

Hoe zuur moet het dan ook geweest zijn als de game uiteindelijk slechts mondjesmaat verkoopt? Met het oog op het verbreden van de markt doet Steve Burke het kunstje in Praag nogmaals over met de soundtrack van Viva Pinata. Met de bittere nasmaak in de mond van de verkoopaantallen van Kameo werd halsreikend uitgekeken hoe Viva Pinata zou verkopen. Viva Pinata was een fris en origineel concept over het bijhouden van een tuintje waar, naarmate de tijd verstrijkt, steeds meer Pinata??s op bezoek komen. De fleurige beelden deden de Pinata’s opvallen tussen het Xbox 360 aanbod, maar kleurrijk bleken de verkoopcijfers niet te zijn.

 

In 2007 bracht Rare het eerste Xbox Live Arcade project uit. Met de naam Jetpac Refuelled wist met binnen twaalf maanden een omzet van ruim 400.000 dollar behaald. Zonder grote 3D werelden, zonder bombastische soundtrack en zonder veel kosten lukt het Rare blijkbaar wel om de consument te vinden. Met nog twee andere projecten in de maak zou het wellicht kijken of het nog wel kans van slagen heeft in de traditionele gamesindustrie. Het vervolg op Viva Pinata: Trouble in Paradise, bleek geen succes en verkocht zelfs minder goed dan het origineel. Ook een geheel nieuw Banjo-Kazooie avontuur een paar maanden later bleek geen succes.

 

Al voor het uitbrengen van Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts naam Rare musicus Grant Kirkhope ontslag. Kirkhope wilde zich meer oriënteren op het overzien van muziekprojecten, in plaats van het componeren van muziekstukken. Van zijn hand kwamen de soundtracks van onder meer GoldenEye, Banjo-Kazooie en Perfect Dark. In augustus van 2009 vertrok Steve Burke de studio. Meer recent heeft David Wise, bekend van de muziek van Donkey Kong Country en Diddy Kong Racing. Zijn opgegeven reden was de verandering die Rare de afgelopen tijd heeft meegemaakt.

 

I think the business of Rare has changed a great deal, and at the moment there is just not the opportunity to create the soundtracks that Rare were fortunately very famous for.

 

Xbox Live Arcade projecten heeft Rare sinds Jetpac Refuelled niet meer gemaakt. Er waren wel overzettingen van Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie, maar deze werden door een andere studio in elkaar gezet. Met de aankondiging van Project Natal verschenen ook de berichten dat Rare zich volledig zal focussen op deze nieuwe 3D camera. Eerder maakte de studio ook al deel uit van de New Xbox Experience, waarvoor de Avatars werden ontwikkeld.

 

En zo lijkt Rare de nieuwe experiment studio van Microsoft te worden. Voor shooters heeft men Bungie, epische avontuurspellen Lionhead en voor het racegenre heeft Microsoft zelfs meerdere studio??s. Wat ontbreekt is ontwikkelaar die helpt met het begeleiden van nieuwe projecten, zoals eerder gedaan werd met het uitkomen van de Xbox 360. Daarmee lijkt Rare aan het roer te staan wat betreffende nieuwe technologie. Software als EyeToy bleek in het verleden erg succesvol en ook het spelen met plastic gitaren, microfoons en lightguns pakte goed uit.

 

De vraag blijft hoe Rare het gaat aanpakken met Project Natal. Het vertrekken van meerdere en belangrijke musici doet vermoeden dat er geen plek meer is voor creatieve en groots opgezette games. Ook het afbreken van portable development is een aanwijzing dat Rare zich nog enkel richt op het maken van Natal exclusieve games. Maar aan de andere kant, er zijn altijd nog medewerkers die de software van Rare al sinds de begindagen net het beetje specialer maken dan andere ontwikkelaars. Want Rare staat voor fun en vernieuwing, ook als het al ruim een jaar stil is wat betreft aankondigingen van nieuwe spellen. Er zijn nieuwe projecten onderweg en als ze slechts de helft van de magie hebben van voorgaande creaties van Rare dan kunnen we binnenkort weer de mooiste headlines verwachten!