Review - Sonic & Sega All-Stars Racing

Review – Sonic & Sega All-Stars Racing

02-03-2010 - Het is wellicht geen Banjo-Kazooie racegame, maar Sonic & All-Star Racing komt wel dicht in de buurt!

Bij het opstarten van Sonic & Sega All-Stars Racing verschijnt er een vrolijk en snelle animatie introductie waarin alle personages even te zien zijn. Banjo-Kazooie ontbreken hier, maar dat is natuurlijk omdat het duo exclusief voor de Xbox 360 Spiral Mountain heeft verlaten voor een heftig stukje racewerk. Het valt meteen op dat er kosten nog moeite is bespaard om van Sonic & Sega All-Stars Racing een ware topper te maken.

Review - Sonic & Sega All-Stars Racing

Het is opvallend hoe nauwkeurig Sega de Mario Kart reeks gevolgd heeft. Tijdens het racen zijn er, net als in Mario Kart en Diddy Kong Racing, items te verkrijgen die je een voordeel kunnen opleveren. Zo zijn er raketten die je voorligger tijdelijk laten ronddraaien of pionnetjes die tegenstanders laten slippen. Voor een snelle boost zijn er Sonic’s schoenen en doorzichtig schild zorgt ervoor dat je tijdelijk onsterfelijk bent. Al deze items komen uiteraard regelrecht van Mario Kart, al zijn ze uitzonderlijk goed uitgewerkt. Hetzelfde geld voor de All-Star Item. Elk personage in het spel heeft een eigen supergave, die de uitkomst van het spel op drastische wijze kan veranderen.

Review - Sonic & Sega All-Stars Racing

Banjo en Kazooie hebben het gereedschap uit Nuts & Bolts meegenomen. Kazooie zwaait met de bekende moersleutel in de lucht waardoor er puzzelstukken op de baan neervallen. De andere racers zullen hierdoor snelheid verliezen, terwijl het duo op automatische piloot snel de eerste plaats veroveren. Dit allen bijgestaan door een puike remix van Banjo-Kazooie muziek. En over de muziek gesproken, daar is heel wat van te horen. Spelers van oudere Sega games zullen behoorlijk veel muziek herkennen. Ook nieuwkomers zullen de soundtrack zeker kunnen waarderen. Je zult klassiekers als Samba de Janeiro , Bum Bum en de Monkey Ball Theme voorbij horen komen.

Review - Sonic & Sega All-Stars Racing

De werelden waardoor je als speler kan racen zijn ongelooflijk mooi vormgegeven. De omgevingen zitten bomvol details, al heeft dit soms ook een nadelig effect. Regelmatig hapert de beeldverversing onder de 24 beeldjes per seconde waardoor het spel op drukke gebieden niet geheel vloeiend overkomt. Ondanks deze onvolkomenheid gaat het gevoel voor snelheid nooit verloren en is het niet storend te noemen. Bij veel kartgames zijn de werelden niet memorabel, maar bij Sonic & Sega All-Stars Racing leer je snel alle levels razendsnel kennen. Mede dankzij het uitstekende level-design.

Het spel bestaat niet enkel uit de gebruikelijke singleplayer. Er zijn ook missies te volbrengen en timetrials te verslaan. Daarnaast is er een uitgebreide multiplayer. Met elke volbrachte race verdiend de speler Sega Coins. Met deze virtuele muntjes kunnen er veel geheime personages, muziek en levels worden gekocht. Het is eens wat anders dan deze extra’s kopen voor echt geld.

Review - Sonic & Sega All-Stars Racing

Maar deze recensie zou voor een Rare website natuurlijk niet compleet zijn zonder beschrijving van de aanwezigheid van Banjo-Kazooie in het spel. Banjo-Kazooie sturen prima over de weg, ze voelen wat zwaarder in hun auto dan hoofdpersonage Sonic, maar met enige oefening zijn zij prima in staat om snelle tijden mee te behalen. Leuk om op te merken is dat het niet lijkt alsof het duo een last-minute beslissing was. Er is een heuse biografie van het duo te lezen en alle kreten die ze maakten in Nuts & Bolts zijn ook aanwezig in Sonic & Sega All-Stars Racing. Dichter bij een racegame van Rare kom je met Sonic & Sega All-Stars Racing niet. Een absolute aanrader!