Review – Perfect Dark

17-03-2010 - Een nieuw likje verf en hier en daar wat nieuwe content. Is de remake van Perfect Dark jouw tijd waard?

Het begon allemaal in het jaar 2000, waarin Perfect Dark, de officieuze opvolger van Goldeneye 007, eindelijk zou verschijnen voor de Nintendo 64. Met veel bombarie en hype veroverde de Britse geheime agente de harten van miljoenen gamers over de hele wereld. Het was dan ook niet vreemd dat de verwachtingen voor Perfect Dark Zero eind 2005 hoog gespannen waren. Niet veel keerde terug van het originele spel, maar Perfect Dark bleef onverminderd populair. Vanaf 17 maart 2010 kan iedereen de glorie van Perfect Dark weer opnieuw beleven, in een geheel nieuw jasje.

 

Review Perfect Dark

 

Met de release van de succesvolle Banjo-Kazooie overzettingen, werd de kans op een Perfect Dark versie steeds groter. Het duurde tot de E3 van 2009 tot de remake bevestigd werd, waarna een lange mediastilte tot het leven geroepen was. In tegenstelling tot de overzettingen van beide Banjo titels, zijn de graphics door 4J Studios flink onder handen genomen. Om te beginnen zijn alle personages voorzien van een nieuw model. Cijfermatig betekent dit dat het aantal polygonen van 300 (N64) is opgeschroefd naar 3500 (Xbox 360). Joanna Dark heeft dit maal het gemengde uiterlijk van Sandra Bullock, Jeniffer Garner en Rihanna. Ook alle wapens hebben een make-over gekregen van 150 (N64) naar 2000 (Xbox 360) polygonen. Alhoewel de personages dus uit meerdere beeldhoeken bestaan en er daardoor minder blokkerig uitzien, zijn de animaties uit het origineel behouden. Dit houdt in dat de sterfscènes, het wegduiken en de andere animaties nog exact hetzelfde zijn als in het jaar 2000. Zo behoudt Perfect Dark het originele Perfect Dark gevoel terwijl alles er toch beduidend strakker uitziet.

 

Niet enkel hebben de personages en wapens een grafische opsmuk gekregen, ook zijn alle textures in het spel vervangen voor hogere resolutie varianten. Dit zal ongetwijfeld een verschrikkelijke klus geweest zijn, want waar je ook kijkt, er is geen oude opgerekte graphics te bekennen. Ook de lucht is voorzien van een nieuw likje verf, zodat het niet langer lijkt dat je in een kubus speelt, maar echt het gevoel hebt in een levende wereld te zijn.

 

Review Perfect Dark

 

Wat wellicht het minst zal opvallen zijn de verbeteringen met betrekking tot de soundtrack. Voor de oorspronkelijke Perfect Dark werd de soundtrack zo gecomprimeerd dat alle muziek en stemmen net op de cartridge pasten. Via de digitale distributie van Xbox Live Arcade konden de originele muziek en voice-overs zonder compressie en dus in hoge kwaliteit behouden blijven.

 

Perfect Dark vertelde in 2000 een al niet bijzonder origineel verhaal, maar tien jaar later is het concept al zo vaak uitgemolken dat het verhaal inmiddels zo cliché is als maar zijn kan. Een megacorporatie, DataDyne, heeft contacten met buitenaardse wezens, Skedar, die het niet goed voorhebben met onze planeet (cliche 1). Uiteraard is er ook een goede partij, Carrington Institute, die de bad-guys ervan zal weerhouden om wereld aan te vallen (cliche 2). Joanna Dark komt langs kantoorgebouwen, Area 51 en vliegt zelfs mee met Air Force One. Een gebrek aan diversiteit is er dus zeker niet.

 

Leuk is wel dat Joanna Dark zelf vrij weinig van de situatie af weet en gaandeweg in het spel ook steeds meer uitleg krijgt over voor haar tot dan toe onbekende details. Diverse plotwendingen houden het verhaal uiteindelijk redelijk vermakend en laten je toch doorspelen.

 

Review Perfect Dark

 

Ondanks dat Perfect Dark ruim tien jaar oud is, heeft het de tand des tijds goed doorstaan. De missies hebben een dermate verscheidenheid dat de single-player en co-op modus niet snel zullen vervelen. Voor beide verhaalmodi bestaan er drie moeilijkheidsgradaties (Agent, Secret Agent en Perfect Agent), met een vierde vrij te spelen moeilijkheidsgraad voor echte doorzetters. Met elke moeilijkheidsgraad worden extra missies noodzakelijk waarmee je ook nieuwe delen van de levels zult zien. Is een deur gesloten tijdens Agent, is de deur in Secret Agent open. Voor elke missie krijgt Joanna Dark een aantal unieke gadgets en wapens mee, iets wat later ook meegenomen werd in talloze televisie-series. Het zou dan ook niet vreemd zijn als Perfect Dark een inspiratie was voor het door JJ Abrams geproduceerde Alias.

 

In totaal zijn er 20 levels te doorkuizen. Met sommige levels ben je soms 45 minuten zoet, terwijl andere levels een half uur duren. De eerder aangehaalde co-op modus zorgt ervoor dat de gehele singleplayer ook met zijn tweeën te spelen is, zowel online als offline via splitscreen. Leuke extra is dat een tweede speler tijdens Counter-Opterative de slechteriken speelt en speler 1 moet stoppen. Naast deze modi is er ook nog een hele reeks aan uitdagingen waar je je als speler aan kunt wagen. Ook het leren van het optimaal gebruik maken van de diverse wapens kan in een apart oefenterrein. Er is teveel om op te noemen en Rare gooit het allemaal in een pakket van nog geen 800 punten!

 

De besturing van het spel is zo trouw mogelijk overgezet naar de Xbox 360. Ken Lobb, medewerker bij Microsoft Game Studios, legt in een video uit dat Rare met Perfect Dark Zero enkele verkeerde keuzes heeft gemaakt met betrekking tot de besturing. Voor de Xbox Live Arcade versie heeft men de besturing direct overgenomen van het Nintendo 64 deel. Nieuwkomers die enkel bekend zijn met Halo en Call of Duty kunnen hun vreugd ook niet op, er zijn twee extra optionele besturingsopties toegevoegd, Spartan en Duty Calls.

Review Perfect Dark

 

Het mooiste van het hele Perfect Dark verhaal is nog wel dat het hele pakket nog geen tien euro kost. Voor slechts 800 Microsoft Points krijg je een onderhoudende singleplayer inclusief de mogelijkheid om deze offline en online samen co-op te spelen, een reeks aan challenges en een uitgebreide online en offline multiplayer. Aanrader, topper, subliem, Perfect Dark is het allemaal!