Jetpac Refuelled

Review – Jetpac Refuelled

26-09-2012 - Het eerste en enige spel van Rare voor Xbox Live Arcade. Zegt dat iets over de kwaliteit?

Jetpac Refuelled is gebaseerd op het eerste spel uit de stal van Rare. Al met het verschijnen van Perfect Dark Zero werd het bestaan van Jetpac Refuelled in twijfel genomen. De introductie van het schietspel werd namelijk bijgestaan door een animatie waarin een jetpac het logo van Rare in beeld vloog. Pas in februari 2007 werd het project officieel aangekondigd, een maand later was Jetpac Refuelled al te downloaden.

Review - Jetpac Refuelled

Na het opstarten van Jetpac Refuelled wordt je direct midden in de actie gegooid. Een verhaal over het neerstorten van een raket op een onbekende planeet met bijbehorende paniek is niet aan de orde. Actie is het magische woord wat in Jetpac Refuelled centraal staat. Het neergestorte ruimteschip is nog intact en hoeft alleen verzameld te worden. Hierna nog wat olie zoeken en Jetman kan zijn weg naar huis hervatten.

Althans, dat is de bedoeling. De buitenaardse brandstof is snel op waardoor Jetman een planeet verder nieuwe tanks moet vinden. De olie krijgt Jetman niet vanzelf, de buitenaardse wezens fladderen gevaarlijk door het scherm. Bij het aanraken van een monster verliest de speler een leven en zal hij opnieuw moeten spelen. Als de actie net even te intens wordt kan er ook een megabom ingeschakeld worden zodat het speelveld even ontdaan wordt van al het buitenaardse gespuis.

Review - Jetpac Refuelled

Het buitenaardse bestaan kan ook worden vermoord door verschillende laserstralen, welke je kan verdienen door goed bezig te zijn in het spel. Deze upgrades zijn ook zeer nodig, het spel zelf is behoorlijk pittig. Alle eerdere games van Rare die voor Donkey Kong Country verschenen waren al aan de moeilijke kant, maar Jetpac spant de kroon. De eerste twintig levels zullen zonder teveel moeilijkheden kunnen worden uitgespeeld, maar hierna neemt de moeilijkheidsgraad met een verticale lijn toe. Om het einde van Jetpac Refuelled te bereiken is behoorlijk wat discipline nodig, vooral als je pas halverwege van de 128 levels bent. Om je te steunen krijg je dan wel weer nieuwe gamerpics en een gloednieuwe theme van Rare. Een erg leuke bonus en zeker een opkikker om opnieuw die nare aliens naar het hiernamaals te schieten en de tak weer vol brandstof te gieten.

Jetpac was ruim een kwart eeuw geleden een behoorlijk solide product en dat is het nog steeds. Grafisch heeft Jetpac de meeste verandering doorgaan. Niet langer is de achtergrond zwart en moet de speler het doen met een enkele gekleurde pixel. Refuelled wordt bijgestaan door handgetekende animaties. De aliens zijn stuk voor stuk redelijk goed getekend, al vallen ze in de latere levels flink in de herhaling. Dezelfde modellen worden dan gebruikt met slechts een andere kleur. Een derde dimensie is in Jetpac Refuelled overigens niet te vinden, het gehele spel speelt zich af in een tweedimensionale wereld.

Review - Jetpac Refuelled

Naast de remake Jetpac Refuelled is ook de originele Jetpac te spelen. Als de speler even genoeg heeft van het vele falen is er ook een korte geschiedenisles van Ultimate Play the Game te vinden. Veel meer heeft Jetpac Refuelled helaas niet om het lijf. Het ziet er een stuk strakker uit maar er ontbreekt iets. Je vinger erop leggen lukt niet, maar het is duidelijk dat Jetpac Refuelled meer een probeersel was dan daadwerkelijk een volwaardige game. Desondanks is Refuelled een solide product die zeker niet in de collectie mag missen. Rechtoe rechtaan actie is af en toe behoorlijk wenselijk en dat is precies waar deze nieuwe Jetpac voor bedoeld is.