Viva Pinata

Review – Viva Pinata PC

07-09-2008 - Eindelijk! Viva Pinata is verschenen voor de PC. Is het tijd om nu naar de digitale winkels te surfen?

Een fris avontuur waarin je een tuin moet aanleggen om het de aanwezige pinata’s naar hun zin te maken. Nog niet eerder was er zo’n geperfectioneerd spel over tuinen aanleggen gemaakt. Velen Xbox 360 bezitters schrokken af door de wellicht saai klinkende uitleg en het is daarom dan ook jammer dat Microsoft Nederland geen demo van het spel heeft uitgebracht op Xbox Live.

Maar iedereen verdient een tweede kans, zo ook Microsoft en Rare met Viva Pinata. Zo geeft Microsoft tegenwoordig het spel gratis mee bij een aankoop van een nieuwe Xbox 360. Maar ook voor degene die helaas geen beschikking hebben over een Xbox 360 kunnen eindelijk van Rare’s kunsten proeven.

Presentatie
Al vanaf het installatiemenu valt op dat Microsoft opdracht had gegeven aan Climax om het spel zo simpel mogelijk te houden. Geen opties over uitgebreide installaties of extra toolbars, maar een simpel menu. Voor iedereen te begrijpen dus. Het dvd hoesje laat meteen twee schijfjes zien. Om het spel te draaien heb je minimaal 10 GB vrije ruimte nodig. Dat is een hoop ruimte, maar als je kijkt wat je er als speler voor terug kijkt, vraag je je af hoe ze het er met slechts 10 GB in hebben weten te proppen.

De menu’s in het spel zijn eenvoudig, maar toch blijft het een typisch console spel. Ik heb het spel daarom gespeeld met een Xbox 360 controller. Iets dat aan te raden is, omdat de pc-configuratie voor de kleine onder ons een beetje lastig is. De laadtijden zijn net als de Xbox 360 versie volledig gemaskeerd met een animatie scherm. Als er informatie van de dvd gelezen moet worden wordt het scherm gehuld met bladeren waarna het scherm weer wordt schoongeblazen. Erg leuk om naar te kijken. Een plus is daarbij dat het volledige spel in het Nederlands is.

Graphics
De beelden vallen nauwelijks op in dit spel, maar dat is verre van negatief bedoeld. Het is juist positief dat er niets opvalt. Als het stormt vallen er druppels water op je scherm en waait het gras mee met de richting van de wind. De vacht van de beestjes deinst met elke genomen stap mee en alle papieren strook is afzonderlijk te tellen. Er valt geen enkel foutje te bekennen, alles klopt, een ultieme zeldzaamheid in de wereld van games.

De beelden zijn op magischer wijze wonderlijk overgezet naar de PC. Toegegeven, je hebt een stevige PC nodig om het goedje draaiende te krijgen, maar wat je dan te zien krijgt spettert van je scherm af. Als je PC al even meegaat moet je snel denken aan een upgrade van je grafische kaart.

Geluid
Als je Viva Pinata in Nederland koopt heb je de Nederlandse versie. Dat betekend dat het volledige spel Nederlandstalig is. Alle teksten, menu’s, items en de gesproken dialogen zijn in het Nederlands. Voor de verandering is het eens niet knullig gedaan, maar zijn er af en toe erg leuke teksten te lezen. Zo kom je een uitspraak tegen dat een bijpersonage wel erg genoot van het spel Grabbed by the Ghoulies, een ander spel van Rare. Een typisch voorbeeld van humor die alleen Rare zich kan permitteren.

Naast de stemmen hoor je ook continu een achtergrondmuziekje. Leuk detail is overigens dat alle muziek in Viva Pinata is opgenomen met een orkest. Als je eens goed luistert kan je zo de instrumenten eruit halen. Geen midi’s, maar overduidelijke kwaliteit.

Gameplay
In het doosje van Viva Pinata ontvang je een duidelijke handleiding van alle controltypes. Het spel bestuurd fijn en exact. Zo kan je ervoor kiezen om snel door je tuin te bewegen, of langzaam alle pinata’s welkom te heten.

De leercurve in Viva Pinata is er een die niet eerder gedaan is. Je begin met enkel een schep en een gieter. Nadat het spel je aanmoedigt om je tuintje in orde te maken zorg je ervoor om alle troep in de tuin op te ruimen. Langzamerhand komen dan de eerste pinata’s kijken. Als je even later dan een reeks graszaadjes krijgt, stromen de pinata’s binnenstromen. Hierna kun je slootjes aanleggen en hekjes plaatsen. Even later maak je kennis met een winkeleigenaar. Ze verkoopt geinige accessoires die nog meer pinata’s aantrekken.

Na een uur of vier hard werken is je tuin overvol en krijg je extra tuinruimte. Hier kan je kiezen voor kleine stukjes speciaal voor een specifiek soort piñata. Zorg je voor een worm-pinata, dan komt er vanzelf ook een vogel die de worm opeet. Het is een enkel voorbeeld van de honderden originele vondsten die je kan doen in Viva Piñata. Gelukkig komen de pinata’s altijd terug en is er nergens geweld te bekennen.

Hoe dan ook, aan alles komt een eind. Ook aan het plezier in Viva Pinata. Het is wat je ervan verwacht. Als je vervend tycoon gamer bent is dit spel helemaal voor jou gemaakt. Ben jij er een die verslaafd is aan Animal Crossing, Theme Park of Zoo Tycoon? Dan is Viva Pinata een must. Want hoe leuk de pinata’s ook zijn, op een gegeven moment zijn je achievements binnen en heb je ze allemaal in je tuin wonen. En dan is de pret weg. Of je wilt doorgaan tot je écht alles in het spel hebt vrijgespeeld, want dan ben je nog een uur of dertig bezig. Dit spel is uitgebreid!

Conclusie
Goede beelden, perfect geluid, fijne besturing en lange speelduur, er is niets wat een speler nog meer zou wensen. Viva Pinata is toegankelijk voor zowel kleine beginners als grote gevorderden. Maar aan alles komt een eind, ook aan Viva Pinata. En dat zou wel eens het enige verbeterpuntje kunnen zijn. Perfect! December staat dit jaar niet meer in het teken van Sinterklaas of de Kerstman. Nee, de kerstboom zetten we nu nog maar voor één reden op, om Viva Pinata te krijgen!