Xbox 360

Preview – Avatars

01-11-2008 - Nintendo heeft de Mii formidabel neergezet. Kan Rare hetzelfde trucje herhalen?

Grote kracht achter de Mii is de gelijkenis die gemaakt kan worden met de speler. Zitten je ogen net even wat meer uit elkaar of heb je dikwijls last van een pruilmond? De mogelijkheden om een evenbeeld met het Mii concept te maken lijken haast eindeloos, maar ruim twee jaar na dato vallen steeds meer verbeterpunten op. Waar is bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het veranderen van kledingstijl? Ook het feit dat de Mii’s alleen te zien zijn als het Mii-kanaal wordt opgeroepen is jammer.

 

Rare wordt dikwijls beticht van het schaamteloos kopiëren van de Mii, terwijl zowel Microsoft als Rare beide volhouden eerder met het idee waren. Wie nu eerder was met de poppetjes zullen we nooit weten, maar Rare heeft zeker meer tijd gekregen om het idee te verbeteren ten opzichte van Nintendo’s Mii. Zo is je persoon al vanaf het opstarten van de Xbox 360 direct te zien aan de rechterkant van het scherm. Door het direct zien van een ‘bekend’ personage krijgt de Xbox 360 een vriendelijkere uitstraling. Niet meer een console voor de gamer, maar als entertainment apparaat voor de hele familie.

 

Avatars

 

Tijdens het aanmaken van een Avatar kan je door middel van het indrukken van wat knoppen je evenbeeld laten boeren en rondjes laten draaien. Het lijkt in eerste instantie weinig origineel, maar het zorgt er wel voor dat de poppetjes niet statisch overkomen. Ze zwaaien, lachen en kijken af en toe bedroefd, een perfecte weerspiegeling van de realistische wereld. En dat is ook meteen de lijn die getrokken kan worden bij Avatars. Het is een systeem die zorgt voor een zachter imago met een gelijkenis van een door de speler gecreëerd figuur. Het is geen game, het bevat geen eindeloze gameplay. Het is een extra bij de Nieuwe Xbox Beleving, misschien wel de hoofdmoot. Maar het is geen spel, het is een programma.

 

Er is al aardig wat bekend over de nieuwe Avatars. Het is daarom leuker om te kijken naar wat de toekomst brengt. Games spelen op de Xbox 360 biedt een leuk voordeel ten opzichte van andere consoles, de zogenaamde achievement points. Speel een deel van een spel uit en je wordt beloond met een smak aan punten. Veel heb je er niet aan, maar het is een aardige bonus. Deze punten blijven zeker bestaan in de toekomst, maar met de komst van Avatars is er een nieuwe bonus toe te voegen. Naast de achievement points kunnen gamers nu ook speciale kledingstukken vrijspelen. Speel bijvoorbeeld een ontzettend lastig stuk van Gears of War 2 uit en je krijgt als beloning een virtueel nieuw zwart shirt met een gedrukt rood Gears of War logo.

 

Avatars

 

Inmiddels is de update hier al geruime tijd aanwezig, dankzij de hoge heren van Rare. Het deel van de Avatars doet wat het moet doen. Bij het aanmaken van een jongen heb je het idee daadwerkelijk een jongen te maken, bij het maken van een meisje idem dito. Er is genoeg keuze om je kapsel te stylen, je gezicht een flinke opknapbeurt te geven met make-up of jezelf net een tikkie dikker of langer te maken. Wat jammer genoeg niet veel aanwezig is, zijn de verschillende kledingstukken. Als je bent aanbeland bij de schoenen heb je enkel de keuze uit gympen, nette schoenen en bergklim schoenen. Trouwe drager van Nike, Adidas of K-Swiss? Dan zal je moeten wachten tot Microsoft in 2009 de Avatar Shop opent.

 

Tijdens het aanmaken van verschillende Avatars krijg je telkens het idee iemand te herkennen. Verrek, die ogen lijken op die van die caissière uit de supermarkt. Of je ziet een kapsel dat perfecte gelijkenis vertoont met hoofdrolspelers uit Grease. Het zijn kleine details, die het aanmaken van een Avatar een waar feest maakt. Het is eenvoudig, gezellig en ontzettend fun.

 

Avatars

 

Aangezien Avatars nog een geheel nieuw systeem is zullen er dit jaar nog maar weinig spellen zijn die het idee gaan gebruiken. Maar in de loop van 2009 zullen er vast leuke en innovatieve ideeën verschijnen zodat Avatars een leuke en frisse ervaring blijft. Anders dan Mii? Overduidelijk!