Perfect Dark Zero

De veranderingen van Joanna Dark

08-10-2009 - Het had niet veel gescheeld of Joanna Dark had niet bestaan. Al sinds het uitkomen van Goldeneye werd gezocht naar een mannelijke opvolger.

Het had niet veel gescheeld of Joanna Dark had niet bestaan. Al sinds het uitkomen van Goldeneye werd gezocht naar een mannelijke opvolger. Het werd echter een vrouw, met een naam afgeleid van Jeanne d’Arc. Hoe het is afgelopen met Perfect Dark moge duidelijk zijn, miljoenen exemplaren gingen de toonbank over.

 

Joanna Dark

 

Hierna werd het stil, of eerder gezegd, dat had het moeten zijn. Een geruchtmakende ruzie tussen enkele Rare werknemers zorgde ervoor dat een klein deel van het ontwikkelteam opstapte. Niet erg, als de meerderheid maar zou blijven. Gelukkig was dat het geval, al waren de werknemers met de grootste mond helaas op straat beland.

 

Nog voor de overname van Microsoft luchtte een voormalig werknemer van Rare zijn hart op een forum van IGN. Deze vertelde, begin 2002, dat het ontwikkelen niet geheel vlekkeloos verliep. Sterker nog, het spel, wat al ruim twee jaar in ontwikkeling was, zou pas twee jaar later uitkomen. Gamecube fans waren geschokt door het bericht. Velen keken daarom reikhalzend uit naar de E3 die hetzelfde jaar zou plaatsvinden. Zou dit evenement meer duidelijkheid geven over het nieuwe Perfect Dark deel?

 

Joanna Dark

 

Nee, helaas. Ook op de E3 van 2002 werd niets bekend gemaakt over het nieuwe Perfect Dark deel. Wel waren er uitspraken van een wederom opgestapte werknemer die wist te vertellen dat Perfect Dark Zero tekenfilm graphics zou hebben.

 

Een tekenaar Wil Overton werd ingehuurd om Joanna Dark haar nieuwe uiterlijk te geven. Hierbij hield hij geen rekening met het oude model van Joanna, maar wilde hij wel het rode haar en de blauwzwarte uniforms van het Carrington Institute behouden.

 

Joanna Dark

 

At the beginning I really didn’t base her on the original N64 Joanna at all, apart from wanting to keep the core colors of red(ish) hair, and the black, blue and silver of the Carrington Institute costume. While I had to keep in mind the fact that whatever I did had to be translatable into the game, I didn’t bog myself down with thinking about the technical aspects of shading systems and the like. I knew that stuff would be changing all the time and it doesn’t fundamentally alter whether a character is good or not. As PDZ was a prequel and she wasn’t yet the ‘perfect’ agent we wanted her to be younger (obviously), and not as confident and sleek as she would become in Perfect Dark. The idea was that her experience and skill in the story would mirror the player’s as they went through the game, ending up in the signature Carrington Institute outfit and becoming the super agent.

 

Joanna Dark

 

Het model van Perfect Dark verdween in de prullenbak, terwijl er hard gewerkt werd aan een nieuwe jongere versie. Tegen de tijd van X02 werd bekend hoe het werk van Wil Overton zich had ontplooid tot een tekenfilmachtige dame met opvallend rood haar. De reacties waren niet mals. Deze versie van Joanna Dark was niet de versie die gamers wilden zien. Opnieuw werd Joanna Dark naar de tekentafel gestuurd voor een make-over. Het is de Joanna Dark die we nu kennen van Perfect Dark Zero.

 

Joanna Dark

 

In de aanloop naar de release van Perfect Dark Zero deed Microsoft er alles aan om de shooter van Joanna Dark wat extra aandacht te geven. Zo kreeg de Madame Fatale zelfs een eigen foto shoot voor mannen magazine FHM. Met hetzelfde rode haar leek het model zowaar op Joanna Dark van Perfect Dark Zero. Wellicht zien we eenzelfde Joanna Dark terug in de Next Gen versie van Perfect Dark. Joanna Dark is er in elk geval klaar voor.