Kameo: Elements of Power

Kameo: Elements of PowerWellicht het meest besproken Rare spel ooit. Vandaar dat hier niet alleen de Xbox 360 versie wordt besproken maar ook de eerdere Gamecube en Xbox versies. Aangezien de ontwikkeling net na het einde van de N64 tijdperk begon, fleurde Kameo menig gamebeurs op.

 

Het was een enigszins vreemde vertoning. Tussen toppers als ‘Smash Bros Melee’ en Starfox Adventures kreeg Kameo: Elements of Power slechts een klein deel van de aandacht. Als we nu terugkijken naar de eerste beelden zien we een mix van Viva Piñata, Starfox Adventures en Pokémon. Geen wonder dan ook dat de pers het spel voorzichtig de titel meegaf als volwassen driedimensionale Pokémon.

 

Het concept was erg verschillend van de Kameo: Elements of Power die we nu kennen. Maar liefst zestig wezens waren te vangen die de speler vervolgens naar hartenlust kon trainen. Kameo zelf werd ook anders bestuurd; ze kon springen, vliegen, zwemmen, glijden, speciaal elfenstof vuren en haar gevangen monsters vrijlaten. Bovendien waren de graphics toen al betoverend, met zeer mooie animaties. Tegen het eind van 2002 werd Kameo’s gameplay drastisch omgegooid. Te laat voor de Gamecube, precies op tijd voor Microsoft’s Xbox.

 

Eind 2003 kreeg Kameo al iets meer vorm. Op zowel de E3 als op de X03 was Kameo speelbaar. Kameo: Elements of Power moest hét spel worden wat Rare na de lange non-stop criteria tijdperk ging redden. Frisse beelden met de herkenbare Rare look. Het grootste deel van het spel werd tijdens de ontwikkeling voor de Xbox bepaald. Zo zou je nog steeds monsters kunnen vangen, maar was het aantal teruggebracht van zestig naar tien. Ook zou je de monsters er niet meer op uit sturen, maar kon je zélf in de wezens veranderen.

 

In een episch avontuur zou je alle elementen moeten terugvinden, doormiddel van het Notwot boek. Deze bezit handige informatie, die tevens je vooruitgang bewaard. De zus van Kameo had zich tot het kwade bekeerd om jou van de troon te weren. De familieleden werden gevangen genomen en de kwaadaardige Thorn werd vrijgelaten. Zo werd ons tenminste duidelijk in de trailers die Rare ieder jaar uitbracht. Helaas werd de game keer na keer uitgesteld, tot een release haast niet meer financieel haalbaar was. De opvolger van de Xbox stond voor de deur, dus weinig mensen zouden nu nog Kameo: Elements of Power willen kopen in de huidige vorm. Besloten werd om, samen met Perfect Dark Zero, het spel volledig om te zetten voor de volgende generatie console, de Xbox 360.

 

Na elke keer uitstel werd dan duidelijk dat Kameo: Elements of Power niet meer zou verschijnen op de Xbox, maar zou worden overgezet naar de Xbox 360. Het spel zou meteen verkrijgbaar moeten zijn bij de lancering, wat uiteindelijk ook gebeurd is. Eigenlijk zijn er niet veel verschillen met de Kameo van de Xbox, slechts de graphics zijn opgepoetst om wat kracht uit de Xbox 360 te putten.

 

Na een interview met het Kameo team bleek dat er tóch wel enkele omgevingen waren toegevoegd. Vooral de enorm uitgestrekte gebieden waar Kameo te paard over kon galopperen zou indrukwekkend genoeg moeten zijn om de spelers in te laten zien dat een overzetting de verstandigste keuze was. Grappig detail is overigens dat alles in het spel zo enorm glinsterde. Waarschijnlijk was dit nodig om het spel een nog hoger sprookjesgehalte te geven. De makers gaven hiervoor een  leuke verklaring. Elfjes hielden het hele koninkrijk schoon met grote tandenborstels, zodat alles glansde!